Αρχική > ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ > ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΥΓΕΙΑ > Η διατροφική αξία των ξηρών καρπών
nuts-ksiroi-karpoi

Η διατροφική αξία των ξηρών καρπών

Δεν υπάρχει γιορτινή μέρα, συγκέντρωση με φίλους, έξοδος για ποτό που να μη συνοδεύεται από πληθώρα ξηρών καρπών στο τραπέζι. Φιστίκια, αμύγδαλα, κάσιους, φουντούκια -και άλλα πολλά- έχουν σε αυτές τις περιπτώσεις την τιμητική τους. Αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε ωστόσο είναι ότι, εκτός από πολύ εύγευστοι, οι ξηροί καρποί έχουν και πολύ μεγάλη διατροφική αξία. Είναι πλούσιοι σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, πρωτεΐνες, ιχνοστοιχεία (μαγνήσιο), φυτικές ίνες και βιταμίνες (ειδικά Ε).

Ας δούμε, λοιπόν, τους πιο σημαντικούς από αυτούς:

Αμύγδαλα. Στην ελληνική αγορά τα φρέσκα αμύγδαλα κυκλοφορούν αρχές φθινοπώρου. Εννοείται βέβαια υπάρχουν και εισαγωγής που έρχονται στη χώρα μας κυρίως από την Αμερική και την Ισπανία. Καλό είναι να τα φυλάσσουμε σε ξηρό μέρος. Δεν πρέπει να πικρίζουν και να είναι ζαρωμένα. Έχουν πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Ε ,πολυακόρεστα λιπαρά και ασβέστιο.

Καρύδια. Τα καρύδια είναι γνωστά από την αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη. Τα δικά μας καρύδια βγαίνουν τον Αύγουστο αλλά κυρίως εισάγουμε από την Κίνα, τη Μολδαβία, την Ινδία. Είναι πολύ πλούσια σε φυτικές στερόλες, έχουν πολλά αντιοξειδωτικά, μαγνήσια, κάλιο, σίδηρο και βιταμίνη Ε. Το σημαντικότερο όμως για τα καρύδια είναι η περιεκτικότητα τους σε βιταμίνη Κ.

Κάσιους. Τα κάσιους τα εισάγουμε από την Ινδία και το Βιετνάμ. Είναι πλούσια σε πρωτεΐνες αλλά και κορεσμένα λιπαρά οξέα (αυτά που ανεβάζουν τη χοληστερόλη) και γι’αυτό πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.

Φιστίκια Αιγίνης. Τα φιστίκια Αιγίνης έφτασαν στη Αίγινα στις αρχές του εικοστού αιώνα και κατάγονται από την κεντρική Ασία. Είναι πολύ πλούσια σε πρωτεΐνες και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, τα οποία βοηθούν στη σωστή λειτουργία της καρδιάς.

Φουντούκια. Τα φουντούκια προέρχονται στην πλειονότητα τους από την Τουρκία. Είναι πλούσια σε λιπαρά οξέα (μονοακόρεστα), πρωτεΐνες, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και βοηθούν για το λόγο αυτό στη μείωση του στρες. Έχουν κάλιο, μαγνήσιο, φώσφορο.

Στραγάλια. Βασικά τα στραγάλια δεν είναι ακριβώς ξηρός καρπός. Είναι ψημένα ρεβίθια. Είναι στην ουσία ένα πλήρες γεύμα. Περιέχουν υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες ειδικά Κ και C.

Aράπικο φιστίκι. Το αράπικο φιστίκι το εισάγουμε από τη Νότια Αμερική. Έχουν πολύ μεγάλη ποσότητα φυτικών στερολών και είναι πολύ αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση ενάντια στη χοληστερόλη.

Και τέλος να κλείσουμε λέγοντας ότι 100 γρ. ξηρών καρπών μας δίνουν περίπου 660 θερμίδες. Τα 100 γρ. είναι μια ποσότητα την οποία μπορούμε να καταναλώσουμε χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια, όμως για να χάσουμε τις 660 θερμίδες, αν μας απασχολεί το βάρος μας, θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια!

 

Photo credit: Martin LaBar (going on hiatus) / Foter / CC BY-NC

Δείτε επίσης

karukeumata-kaftera-pikantika

Τα καυτερά και τα πικάντικα (καρυκεύματα)

Μια σημαντική κατηγορία από καρυκεύματα είναι αυτά που δίνουν καυτερή γεύση. Η λέξη πικάντικα σημαίνει …

arakas

Αρακάς… Το μέγεθος δεν έχει σημασία!

Ο αρακάς μικρός, η διατροφική αξία του μεγάλη!