sparagia σπαραγγια

Σπαράγγια

Τι να είναι το σπαράγγι; Από πού μας έρχεται αυτό το λαχανικό; Τι συμβαίνει όταν τρώμε αυτό το πράσινο μαγικό ραβδάκι; Όταν ήμουν πιο μικρή, δεν θυμάμαι την μητέρα μου να το μαγειρεύει! Μήπως ήρθε ο καιρός να γνωριστούμε;

Το σπαράγγι ήταν γνωστό από τους αρχαίους χρόνους ως ένα σπάνιο και ακριβό χορταρικό που μπορούσαν να γευθούν μόνο οι προνομιούχοι της εποχής, που κατείχαν υψηλές κοινωνικές θέσεις και πλούτο.

Αυτό τον καιρό και μέχρι το καλοκαίρι θα κάνει την εμφάνισή του στους πάγκους των λαϊκών αγορών και στα μανάβικα. Ένα λαχανικό που δεν έχουμε συνηθίσει να το βάζουμε στο πιάτο μας κι όμως είναι ένα από τα πιο ωφέλημα για τον οργανισμό μας. Η συγκομιδή γίνεται την άνοιξη (από τέλη Μαρτίου μέχρι το Μάιο) με ειδικά μαχαίρια, όταν τα βλαστάρια αποκτήσουν το επιθυμητό μέγεθος (19-23 εκ). Η συγκομιδή του λευκού σπαραγγιού γίνεται όταν η κορυφή φανεί στην επιφάνεια του εδάφους, ενώ τα πράσινα σπαράγγια πρέπει να φτάσουν τα 22-27εκ. πάνω από την επιφάνεια του εδάφους.

Το σπαράγγι ως τρόφιμο είναι προικισμένο με εξαιρετικές ιδιότητες. Έχει διαιτητικές ιδιότητες αφού έχει ελάχιστη περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και θερμίδες και περιέχει διουρητικές ιδιότητες λόγω της ουσίας ασπαραγγίνης. Περιέχει νερό σε μεγάλο ποσοστό γι’ αυτό είναι ένα υδατώδες λαχανικό και όταν είναι φρεσκοκομμένο περιέχει 90-95% νερό. Τα σπαράγγια είναι πλούσια και σε αντιοξειδωτικές ουσίες, όπως βιταμίνη C, βιταμίνη E, καροτένιο (προβιταμίνη της βιταμίνης Α) οι  οποίες  εξουδετερώνουν αποτελεσματικά τις ελεύθερες ρίζες και έχουν, επίσης, και  ισχυρή αντικαρκινική δράση.

Υπάρχουν  πάνω από 100 είδη σπαραγγιών! Καλλιεργούνται σε πολλές χώρες της Βόρειας και Νότιας Αμερικής , της Ασίας, της Ευρώπης, της Αφρικής, της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας. Στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετά αυτοφυή είδη σπαραγγιού όπως o Αsparagus officinalis, που βγαίνουν σε άγονες, αμμώδεις περιοχές της Θεσσαλίας, των Ιόνιων νησιών και της Β. Ελλάδας και οι ποικιλίες του καλλιεργούνται σε εμπορική κλίμακα και τα συναντάμε στα παράλια, στα νησιά του Αιγαίου, στην Κεφαλονιά, στην Κρήτη και σε πολλά άλλα μέρη σε όλη την Ελλάδα.

Όταν αγοράζετε σπαράγγια διαλέξτε αυτά που έχουν τρυφερές κορυφές και καταπράσινο χρώμα. Εάν θέλετε να τα διατηρήσετε, τότε βάλτε τα μέσα σε ένα ποτήρι με λίγο νερό και μέσα στο ψυγείο. Με αυτόν τον τρόπο θα διατηρηθούν για 3 μέρες ακόμη. Για να τα μαγειρέψετε, τότε τα πλένετε με νερό και στη συνέχεια κόβετε περίπου 3-4 εκ από το κάτω μέρος του κορμού που είναι ξυλώδης – αν είναι ακόμη σκληρό τότε ξεφλουδίστε ακόμη λίγο τον κορμό. Για να βράσετε τα σπαράγγια, ώστε να γίνουν μία σαλάτα, τότε τα βάζετε σε μία κατσαρόλα με νερό που βράζει και αλάτι και τα αφήνετε να βράσουν για 5 λεπτά μόνο. Επίσης, μπορείτε να τα ψήσετε στη σχάρα ή στο φούρνο σας ραντίζοντάς τα με λίγο ελαιόλαδο. Τα σερβίρετε με λάδι και λεμόνι.

Εκτός όμως από σαλάτα ή συνοδευτικό για τα ψάρια και τα κρεατικά σας, τα σπαράγγια μπορείτε να τα προσθέσετε σε ριζότα, σε ομελέτες, σε τάρτες και σε αλμυρά κέικ.

Σύντομα θα μοιραστούμε μαζί σας 2 συνταγές με σπαράγγια!

Δείτε επίσης

μελομακάρονα με καρύδι και μέλι

Τα Χριστουγεννιάτικα γλυκά στη διατροφή μας!

"Εγώ που προσέχω τη διατροφή μου, ποια γλυκά να προτιμήσω";

ΠΑΣΤΙΤΣΙΟ μπεσαμελ

Μπεσαμέλ, η μητέρα των σαλτσών

Χρησιμοποιώντας ως υγρό το γάλα και προσθέτοντας βούτυρο και αλεύρι θα κάνουμε τη λευκή σάλτσα μπεσαμέλ, …